JUNGLE EERDERE PRODUCTIES NIEUWS RECENSIES
FOTO'S TRAILERS VISIE
_

Bom > 2005 & 2008

Bekijk hier de trailer van de voorstelling.

“Gewoon samen wegvliegen. Er is niet veel voor nodig, de ballon, wat vuur en een mand im in te zitten. Als ik je stevig vasthoud kan je over de rand hangen. Dan wapperen onze haren alle kanten op. En onder ons verdwijnt de wereld in twee vlekken. Land en zee. De wereld kraakt. Hoor je dat? Leven en dood is ons terrein. Lippenstift, mascara, een strakke broek, hoge hakken die tikken als een tijdbom.
Tik-tak tik-tak.
Boem.”

Een monoloog van een zelfmoordenares met een bomgordel om. Notabene een moeder van een klein kind!Bijna iedereen in ons land die leest dat iemand zich in een café heeft laten ontploffen, zal weinig tot geen begrip voor de dader(es) kunnen opbrengen. Toch speelt door je hoofd: hoe kan iemand zijn leven te grabbel gooien door zoveel onschuldige burgers te doden? Je leeft (vermoedelijk) maar een keer. En dan pats, BOEM, weg.... Onbegrijpelijk.

Maar als je bent opgegroeid in een omgeving waar het dagelijks leven een en al treurnis is dan is het voorstelbaar dat de gedachte in je opkomt: als we allemaal ons miezerig leventje leiden verandert er nooit wat, maar met mijn dood - en dat van toevallige omstanders uit het vijandelijk kamp met mij - verandert er op den duur toch wat... geloof ik, hoop ik... Beter iets doen, dan niets doen, want niets doen leidt sowieso tot niets. Beginnen te begrijpen betekent nog niet begrip opbrengen. Maar het betekent wel dat je het je kunt voorstellen. En dat is de kracht van deze voorstelling. Het voor ons onvoorstelbare wordt voorstelbaar gemaakt. Niet met grote gebaren, stemverheffingen en theatraal gehamer op onrecht, geweld en geloof. Maar door een aardse, persoonlijke en intieme wijze van vertellen. Je kunt je voorstellen dat deze selfbomber geen onmens is, maar een doodnormale jonge moeder die in een andere omgeving nog geen vlieg kwaad zou doen…

Concept & regie Katrin Richter - tekst Marjolijn van Heemstra - spel Anke Engels - choreografie Hiekyoung Kim - vormgeving Francy van den Heuvel

_

Dood van een klasgenoot > 2005-2006

Bekijk de trailer (wmv)

“Sommige dingen geloof je pas wanneer je ze ziet. En sommige dingen zie je pas als je ze gelooft...“

Mike heeft aangekondigd vrijdag Stefan neer te willen schieten. De hele school weet van het plan. Hoe komt het dat je sommige dingen pas gelooft wanneer je ze ziet en sommige dingen pas ziet wanneer je ze gelooft? Drie gewone jongeren komen voor een ongewone keuze te staan.

Dit actuele verhaal is gebaseerd op de ’Kroniek van een aangekondigde dood’ van Gabriel García Màrquez, een verhaal over een onzinnige bloedwraak waarvan alle dorpsbewoners van tevoren op de hoogte zijn.
Waar gaat ongeloof over in onverschilligheid? Geweld dat nergens toe dient, nergens vandaan lijkt te komen, is als thema actueel en essentieel, juist op scholen. De kranten staan vol met artikelen die waarschuwen voor de groeiende vanzelfsprekendheid van geweld. Wat had jij gedaan? Weggekeken? Ingegrepen?

Dood van een Klasgenoot ging ging op 17 oktober 2005 in het Rozentheater in Amsterdam in première. Deze voorstelling kwam tot stand met de steun van de provincie Noord-Holland, Stichting Doen en Artiance, Centrum voor de Kunsten Alkmaar.

concept & regie Katrin Richter - tekst Barry Hofstede - spel Anoek Hagenaars - Carlo Smeets - Melvin van Gennip - choreografie Hiekyoung Kim - Thomas Falk

BiG KiSS > 2003-2004

"Bluf dan, fluisteren mijn maten.
Bluf, doe alsof, fluisteren ze in mijn oor.
Als een irritante mug.
Bluffen, joh!"

Big Kiss is een tragikomedie over de "struggle for life" van Mike en Barbara, die onder bizarre omstandigheden verliefd op elkaar raken. Maar Barbara is in de verste verte geen Britney en Mike lijkt voor geen meter op Tupac. Ze zijn niet eens populair op school...

Big Kiss gaat over de belevenissen van Mike, een onhandige, 'blanke' jongen, en Barbara, een verlegen, 'donker' meisje, die onder bizarre omstandigheden verliefd op elkaar raken. Barbara en Mike zitten op dezelfde school en vinden elkaar nogal irritant. Bij het chatten op het internet leren ze elkaar 'undercover' kennen zonder hun ware identiteit te weten. Ze geven zich als iemand anders voor dan wie ze zijn, blijken elkaars droom te zijn en ze spreken een 'blind date' af. In de nacht voor de 'blind date' proberen ze extravagante rolmodellen uit naar de [ingebeelde] verwachtingen van de ander.

In hun fantasiewerelden en dromen ontmoeten ze elkaar op een manier die ze 'in het echt' nooit aandurfden. Moet je als zwart meisje je identificeren met Janet Jackson of Missy Elliot terwijl je eigenlijk eruit wilt zien als Jennifer Lopez? En Mike als witte jongen lijkt op Gordon maar droomt ervan over te komen als Puff Daddy. Wat maakt het eigenlijk uit waar je vandaan komt en hoe je eruit ziet? Bij toeval komen Barbara en Mike erachter wie de persoon is die achter de fantasiefiguur schuilgaat en het verhaal loopt uiteindelijk verrassend goed af. Big Kiss komt tot leven door een combinatie van spel, dans/beweging, muziek en projectie. Voor een jong publiek vanaf 12 jaar.

Big Kiss komt tot leven door een combinatie van spel, dans/beweging, muziek en projectie. Voor een jong publiek vanaf 12 jaar.

concept & regie Katrin Richter - toneeltekst Birgitta Hacham - spel Iris Roblés en Iwan Dam - fotografie & projectie Frans van Heiningen - choreografie Hiekyoung Kim - compositie & zangcoach Nynka Delcourt - decor en kostuums Francy van den Heuvel - regieassistentie & productie Renée de Bruin - lichtontwerp Ingeborg Slaats - grafisch ontwerp Hanneke Meijers - videoregistratie Anneke van Hoek - artistieke ondersteuning Julia Mölck - met dank aan: Lucien Kembel, Rob Scholten, Erik Gastkemper & Amsterdams Historisch Museum - BiGKiSS is mede mogelijk gemaakt door: AMVJ, Stichting Doen, Amsterdams Fonds voor de Kunst.

_

It could be you > 2003-2004

"Iedereen voor zichzelf en eentje voor allen..."
Wat gebeurt er als een idealistische Braziliaanse straatmeid, haar succesvolle Amerikaanse vader, een 'Nederlands blondje' en een Surinaamse jongen die wanhopig tracht zijn vrouwelijke kant te ontdekken met elkaar zweten, vechten, dromen en zoenen in een Nederlands callcenter? De spannende tragikomedie It could be you komt tot leven ondersteund door abstracte dans, zang en videoprojecties.

"It could be you" draagt bij aan de veelzijdigheid van het podiumkunsten aanbod in Nederland. De voorstelling wordt gemaakt door een cultureel divers gezelschap voor een cultureel divers publiek. De gedrevenheid van deze jonge groep verdient ondersteuning!" Fonds voor de Podiumkunsten

artistieke leiding / regie Katrin Richter - zakelijke leiding Joop van Bemmelen - script Birgitta Hacham - choreografie Hiekyoung Kim - actrice Ansje Rooijackers - actrice Iris Roblès - acteur Frank Sheppard - acteur Shamu Ramphal - zangcoach Aartje Duyvene de Wit - videoprojecties / ontwerp licht & geluid Natasja Giebels - advies vormgeving Francy van den Heuvel - grafisch ontwerp Hanneke Meijers artistieke ondersteuning Julia Mölck - videoregistratie Anneke van Hoek - website Mingo Hagen
Met dank aan Olja Lopusanski - Maureen Healy - Reinier Rietveld - Hans Bouma - Marinette van West de Veer & Pulse Interactive. It could be you komt tot stand met de financiele steun van het Fonds voor de Podiumkunsten, VSB Fonds en LIRA Fonds.

_

Welcome Abroad
> 2000

Welkom in Nederland! Wij doen alles met een kopje koffie erbij. Dat u dat onthoudt.

Katrin Richter / Theater Omega maakte haar regiedebuut met de theaterproductie Welcome Abroad voor jongeren en volwassenen over de belevenissen van vijf nieuwkomers in Nederland. Wat gebeurt er als een jonge Nederlandse boer, een Kroaat, een nep-Franse, een Indische Guru-aanhangster en een ambitieuze Surinaamse elkaar ontmoeten op een Nederlands weiland?

De vijf nieuwkomers in Welcome Abroad proberen op een bijzondere manier met de Nederlanders mee te doen. Maar al snel slaat hun enthousiasme om in het tegendeel: het zoeken naar woonruimte mislukt door communicatieproblemen. En de noodzaak om een reusachtige vuilniszak op politiek correcte manier kwijt te raken zorgt voor onoplosbare misverstanden. De wens erbij te willen horen staat in Welcome Abroad centraal.

De voorstelling is samengesteld uit een mix van fysiek acteren, verteltheater, dans en muziek. Tussen de scénes door stappen de acteurs plotseling volledig uit hun rol en vertellen persoonlijke geheimpjes rechtstreeks aan de toeschouwers. Een harmonieuze We are family zangscéne wordt afgewisseld door een abstracte dansscéne waarin blauw gekleurde gestaltes in groteske groepsformaties door de ruimte bewegen. Uiteindelijk geeft een positief einde hoop voor de toekomst.

Katrin Richter - regie Liesbeth Mende - teksten Maxi Hill - choreografie Ilonka Bokma - actrice Irmgard Winter - actrice Olja Lopusanski - actrice Sander Buckers - acteur Stipo Jelec - acteur Stephy Hanna - vormgeving Natasja Giebels - lichtontwerp Katrin Lehmann & Marcel Dolman - grafisch ontwerp Julia Mölck - artistieke ondersteuning Anneke van Hoek - videoregistratie Janneke Visser - publiciteit Garlef Keszler - productiemedewerker

DveK
01_Big Kiss
02_It Could Be You